middle-banner

MUSIK FÖR ALLA

Våra Gårdar har beviljats 700 000 kr från Kulturrådet för musikarrangemang över hela landet. Dessa medel ska främst gå till musikutövarna. Under pandemin har musiker i hela landet drabbats hårt, med det här bidraget har ni möjligheten att låta dem stå på scenen igen! Som medlem kan ni söka upp till 15 000 kr för ett publikt musikarrangemang i er samlingslokal mellan 2021-12-01 till och med 2022-12-31.

Så här gör ni:

– Planera arrangemanget och kontakta musikern/musikerna.
– Skicka in en ansökan till oss.
– Om ansökan beviljas av oss så bokar ni musikern/musikerna.
– Marknadsför och arrangera.
– Betala fakturan från musikern/musikerna.. 
– Skicka in redovisning (med kopior på faktura/fakturor) till oss och därefter betalar vi ut pengarna. 

Att tänka på:

– När arrangemanget marknadsförs (tryckt eller digitalt) ska det framgå att det genomförs med stöd av ”Musik För Alla” via Våra Gårdar och Statens Kulturråd. Använd också Våra Gårdars och Kulturrådets logotyper, finns längst ner på sidan.
– Medlen ska främst gå till musikutövaren, boka gärna någon som finns i er region så inte pengarna försvinner på resor och logi.
– Samverka med studieförbundet NBV som kanske kan hjälpa till med arrangörskapet och marknadsföringen.
– Finns det ytterligare medel att söka från er kommun eller på annat håll?
– Kontakta oss om ni vill ha tips och idéer.

ANSÖKAN hittar ni här
Ansökan sker löpande mellan 2021-12-01 till och med 2022-12-31. Vi svarar på ansökningarna så fort som möjligt. 

REDOVISNING hittar ni här
Utbetalning sker direkt efter ni redovisat arrangemanget.

Länk till Arrangörshandboken som är MAIS guide, med tips och råd till alla som vill arrangera levande musik – konserter, klubbar, festivaler etc. Den riktar sig till alla åldrar, alla genrer och alla nivåer och ni hittar den här

 

Frågor och svar:

När får vi svar på ansökan?
Inom två veckor hoppas vi svara på ansökan.

Hur ska det redovisas?

Genom att svara och skicka in det vi efterfrågar i formuläret – Redovisning MUSIK FÖR ALLA. 

Kan vi söka fler tillfällen?
Nej tyvärr, vi vill att så många föreningar som möjligt ska arrangera detta.

Kan en del gå till att hyra ljud m.m.?

Kanske, men vi vill att det mesta av pengarna ska vara gage till musikern/musikerna, ange i så fall summan i ansökan.

Vad är det högsta summan vi kan söka?

Ni kan få 15 000 kr som högst för ett musikarrangemang. 

Måste vår lokal ha en scen?
Nej, men vi tycker det är viktigt att arrangemanget genomförs proffesionellt, med bra ljud och ljus och kanske en tillfällig enkel scen.

Kan det genomföras utomhus?

Ja, om föreningen har en tomt passar det ju jättebra, vill ni vara någon annanstans, på ett torg eller liknande måste ni berätta varför i ansökan.

Ska vi arrangera tillsammans med andra?
Ja gärna, kontakta NBV och fråga om tips gällande arrangemang och marknadsföring och hitta lokala sponsorer.

Vem betalar kulturutövaren?
Ni betalar fakturan/fakturorna, dessa ska sen skickas in tillsammans med redovisningen och därefter betalar vi ut pengarna. 

Hur snabbt betalar ni ut bidraget?
Inom 3 veckor efter att redovisningen kommit in.

 

VILL DU VETA MER KONTAKTA:

Anton Hjärtmyr
0733 72 63 55
anton.hjartmyr@varagardar.se

 

Logotyper och bilder att ladda ner (högerklicka för att ladda ner bilden/loggan):

kulturradet_logo.gif

kulturradet_logo_neg.gif

varagardar_logo.jpg

 

 

nbv_logo.png