middle-banner

Bioinfo september 2019

FILMUTBUDET I SEPTEMBER

I praktiken så har landets biografer lagt ut sin filmrepertoar för september och oktober. Nu väntar justeringar. Går filmer bättre än väntat, fler föreställningar. Går dom sämre, färre föreställningar eller ned på mindre salonger, om man nu har några. Det är en stor bredd på vad som kan visas.

Den 6 september hade Jane Magnussons kärleksfulla berättelse om det vänfasta komikerparet Hasse & Tage – en kärlekshistoria premiär. Det svenska humorundret hade knappast varit så stort utan Hasse & Tage som inspirationskälla.

Fredrik Gertten gick samma helg upp med sin dokumentärfilm Push, om hur vanligt folk bokstavligen trycks ut från sina hem som en följd av hänsynslös bostadsspekulation av mer eller mindre anonyma exploatörer, bl.a. pensionsfonder. Ett växande problem i städer världen över.

TV-serien Downtown Abbey, om engelsk överklass runt sekelskiften har haft en miljonhövdad publik under många år på SVT. Den 13 september kan man se den på bio. Högaktuell så här i Brexit-tider.

Sveriges största rättsskandal, historien om Quick, har det mesta, från undersökande journalistik, behandlingsfilosofier till ett långdraget rättegångsdrama. Premiär 20 september.

Naturligtvis finns det även uppföljare i septemberutbudet; Publiksuccén från förra året, skräckisen DET, med Bill Skarsgård har nu fått sitt kapitel 2 med premiär den 5 september. Och för femte gången i ordningen är nu Sylvester Stallone actionhjälte i en ny Rambofilm, men nu som pensionär. Premiär 20 september.

Den 27 september så har en amerikansk actionfilm premiär byggd på den svenska deckaren Tre sekunder, med Joel Kinnemann i huvudrollen. Bara en sån sak! Samma helg har den brittiska dramakomedin Blinded by the light premiär, där ett Bruce Springsteen-fan, i form av en brittisk tonåring med pakistanskt ursprung har huvudrollen.    

 

Börje Carlsson, Horn och Mikael Blom, Bengtsfors

SMÅTT OCH GOTT

På Våra Gårdars Filmdagar i Leksand i maj utsågs två eldsjälar för förtjänstfulla insatser genom åren; Börje Carlsson i Horn samt Mikael Blom i Bengtsfors.

Bion i Gagnef återstartar, nu med en momsbefriad förening som biografägare. 

Ny biograf planeras byggas i Haninge kommun som beräknas bli klar 2021. Ambitionen från kommunens sida är att göra staden mer attraktiv och inte minst mer levande på helger och kvällar. 

Folkets Hus och Parker presenterade på sina Filmdagar i Trollhättan Årets Bio. Det blev Folkets Hus i Surahammar

 Bio Kontrast i Arboga firade nyligen 40 år, med film, snittar och bubbel. 

I Kil förvandlades Närhetens kyrka till bio för en dag, den 31 augusti. Dels för att man ville fira 40 år då kyrkan byggdes och dels för att påminna om att det en gång i tiden fanns en bio där, Blå Ladan

Grillbuffé till biografens höststart; så gör man på Horn bio. Det sker tillsammans med Hornåbergs Camping. .

Ibland händer numera att nya filmer visas först på landets mindre biografer. Läs hyllningskrönikan till sommaröppna landsortsbiografer i Östergötland.

Den svensk-georgiska produktionen And Then We Danced blev årets svenska Oscarsbidrag

Roy Andersson gjorde det igen, vann i Venedig och nu med filmen Om det oändliga

 

BIOGRAFEN OCH EN VÄXANDE AMAZONISERING

Den digitala tekniken har inte bara haft genomgripande effekter på den svenska filmbranschen utan gjort tunga avtryck på de fysiska offentliga miljöerna. Hur möter biograferna en växande amazonisering som lär påverka såväl våra offentliga miljöer som filmbranschen? Räcker det med att biografer möter den digitala tekniken med digital teknik? Var kommer moralen, varumärket och lagen in? 

Vi är i början av en amazonisering av våra köpbeteenden, där allt fler av oss väljer att handla över nätet. Världens största e-handelsföretag Amazon går i bräschen, andra följer efter. Det är bekvämare, det spar tid och pengar. Därmed blir det än mindre anledning att vara ute i de offentliga miljöerna där butiker genom historien har varit basen för gatulivet. Vad blir kvar? I bästa fall en biograf/en samlingslokal, ett café/en restaurang, en matbutik/ett serviceställe, ett bibliotek/kulturhus. Eller inte. Läs vidare kring Amazons kundorienterade strategi.

En biograf är beroende av sin fysiska omgivning och om den avfolkas måste biografägaren finna nya vägar för att driva sin verksamhet, till exempel genom att utveckla ett närmare samarbete med de fysiska aktörer som blir kvar när amazoniseringen väl tar fart.

Amazoninseringen har även sin motsvarighet i filmbranschen i form av streamingstjänster som Netflix, ViaPlay och HBO Nordic. Utbudet är enormt och påkostat, många gånger till mycket hög kvalité och samtidigt billigt och enkelt. Läs vidare här. Även biografernas traditionella exklusivitet börjar nu luckras upp. Läs mer om det här.

Amazoniseringen av filmbranschen bidrar även till att nya talanger och etablerade filmmakare börjar göra film och serier för dessa globala företag, men även direkt för TV-kanaler där en större budget och en större global publik erbjuds.  Avsaknaden av produktions­rabatter, tillkomsten av en moms­höjning och en fortsatt hög nedladdning av piracy gör det inte lättare för de svenska biografägarna.

Ingen fysisk mötesplats i det offentliga lär gå säker framöver när den virtuella vågen tilltar. Konkurrensfördelarna handlar nu inte bara om utbud, pris och kvalité utan om en marknad som är global. Ett sätt för biografer att möta denna virtuella teknikvåg är med just teknik. Digitaliseringen av landets biografer var nödvändig och öppnade helt nya möjligheter. På senare år erbjuds biograferna en ny form av digitalisering som knappast någon kan avstå från. Det gäller digitaliseringen av publikarbetet.

Med mobilen i näven kan man numera enkelt välja film och biograf,  välja tid och fåtölj och slutföra ett köp. Då besökaren blir uppkopplad digitalt mot biografen, t.ex. genom en kundklubb, så får biografägaren mer kunskap om beteenden och önskemål som i sin tur kan användas för att optimera besök och målgrupper. Denna amazonisering av biobranschen är redan etablerad och är under ständig utveckling. Verktyg som t.ex Veezi, erbjuds nu många oberoende biografer. 

Digitaliseringen av biografens publikarbete är en nödvändig men långt ifrån en tillräcklig förutsättning för att hålla jämna steg mot en ökad amazonisering av vårt samhälle. Här lyfts tre vägar fram: moralen, varumärket och lagen.  

▪ Man går på bio numera inte för att det är det billigaste eller enklaste sättet att se film på, utan för att det i någon mening är det ”rätta”, ur ett socialt perspektiv. Ungefär på samma sätt som man handlar i affärer i stället för på nätet. Det här känner glesbygdsbor redan till. Skall man värna om ”sin” butik så måste man handla i den. Ungefär som att ta tåget istället för flyget, fast då av klimatskäl. Det blir en moralisk handling bortom ett kortsiktigt egenintresse där snabbhet, bekvämlighet och lågpris råder.

▪ Men med enbart moral kommer man inte långt. Biografen som varumärke måste utvecklas, kännas attraktiv, generera mervärden, erbjuda ett publikenagemang och skapa ett flockbeteende. Här finns väldigt mycket mark att trampa upp.

▪ Kan man lagstifta om biografer? Förslag har förts fram men lär inte vara realistiskt. Men åtminstone en offentlig institution kommer att bestå som fysisk plats i framtiden; minst ett bibliotek i varje kommun. Utan en bibliotekslag så hade det inte varit möjligt. Om biografägaren börja söka samarbete med kommunens bibliotek så har man dessutom en framtidspartner som delar många av de utmaningar som biografen nu ställs inför.

Vi återkommer om detta.

 

KOMMUN STÄMS FÖR OTILLÅTEN BIOUPPHANDLING

Kristinehamns kommun stäms nu av Konkurrensverket för en otillräcklig direktupphandling av en biografverksamhet (Nya Grand Bio) och kräver nu att Förvaltningsrätten bötfäller kommunen på knappt en halv miljon kronor. Enligt Konkurrensverket överskrider värdet för tjänstekoncessionen gränsen för direktupphandling och borde därför ha konkurrensutsatts. Kommunen bestrider detta värde

 

FRÄMLING – EN FILM FÖR SAMTAL

Vad händer när ens bästa vän visar upp helt nya och okända sidor av sitt liv? Kring detta har regissören Mikel Cee Karlsson gjort en dramadokumentär. Det handlar om Mathias som å ena sidan har ett helt vanligt familjeliv som tvåbarnsfar, men som även bär på en mörk okänd sida med kriminalitet, skulder, hot och indrivning och som till slut får fatala konsekvenser. Här väcks frågor om vänskap och anhörigskap som berör oss alla. Regissören är beredd att komma ut och diskutera detta i samband med en bio­visning. Om filmen visas två veckor efter premiär (den 11 oktober) så är kostnaden enbart reseersättning och filmhyra. Se trailern här

 

Publicerad 2019-09-11

Upp